Etiske retningslinjer

 

Kruge AS ønsker å bidra til en sunn utvikling i bransjen, både i forhold til kundenytte, miljø, samfunnsnytte og økonomisk bærekraft. Vi vil at våre medarbeidere handler redelig, etisk og innenfor gjeldene lover og regler. Gjennom Kruges verdier ønsker vi å skape en kultur for dette. Vi vil fremstå som Løsningsorienterte, Engasjerte, Visjonære og Ærlige.

Ansvar

Ledelsen har ansvar for å skape en kultur for bærekraftig adferd. Samtlige medarbeidere er ansvarlige for å etterleve Kruges etiske retningslinjer.

Bakgrunn

Kruge AS er avhengig av et positivt omdømme for etterlevelse av verdiene våre. Innhold:

  1. Korrupsjon/hederlig adferd
    Kruge AS tillater ingen form for ytelser, - gi og/eller motta gaver/tjenester for å oppnå fordeler verken for seg selv eller selskapet.

  2. Gaver/bestikkelser
    Strøartikler/markedsføringsmateriell som er godkjent av Kruge defineres ikke som gave i denne sammenheng. For å unngå at Kruges ansatte kommer opp i situasjoner der deres integritet utfordres, har Kruge bestemt at gaver utenfor skattelovens bestemmelser om skattefritak verken skal gis eller tas i mot i forhold til noen interessepart.

  3. Reiser/arrangementer
    Reiser, opphold og arrangementer uten relevant og nyttig faglig innhold er ikke tillatt uansett arrangør. Reiser, opphold og arrangementer med relevant faglig innhold skal håndteres i henhold til regnskaps- og skattelovgivningen.

  4. Representasjon/bevertningsretningslinjer
    Kruges etiske retningslinjer skal gi våre medarbeidere et trygt og godt grunnlag for å handle redelig, moralsk forsvarlig og innenfor lovens grenser, håndtere dilemmaer og gjøre gode valg.

  5. Innkjøp/anskaffelser
    Alle leverandører skal godkjennes av Daglig leder i henhold til Kruges kriterier for leverandørvalg

  6. Varsling av kritikkverdige forhold
    Kruge AS ønsker å sikre en trygg, forutsigbar, kjent og strukturert saksgang ved behandling av antatt kritikkverdige forhold.

Våre holdninger

Lojalitet er:

  • Å arbeide for og med de beslutninger og systemer som gjelder i Kruge.
  • Å ikke godta baksnakkelse og negativ omtale av de som ikke er tilstede.
  • Å hjelpe hverandre både som kollega og medmenneske.
  • At det er like viktig å leve opp til våre holdninger innad i bedriften som det er utad.

Samarbeid er:

  • Samhandlingen mellom menneskene i Kruge som gir vår suksess.
  • At hver medarbeider må få og ta ansvar for sine oppgaver.
  • At vi hele tiden må trene for å bli bedre som lag.
  • At vi har fleksibilitet og prestisjeløst syn på arbeidsoppgavene.

Åpenhet og ærlighet er:

  • Å ha rett og plikt til å si vår mening.
  • At vi skal ha sannhet og ærlighet i all form for kommunikasjon.
  • Å akseptere at vi alle kan feile, og at vi alle lærer av det.

Intern informasjon er:

  • At det regelmessig utvikles informasjon om virksomheten, både i faste interne møter og info-skriv.
  • Å være åpen og ærlig for å bygge tillit og motvirke spekulasjoner.

Respekt er:

  • Å akseptere at ulikheter gir grunnlag for konstruktivt samarbeide.
  • Å følge lover og regler.
  • Å stole på hverandre og ta hensyn til hverandre.
  • Å overholde andres og egen tid.

Fokus på enkeltmennesket er:

  • Regelmessig dialog og oppfølging av medarbeidere.
  • Å sørge for at kollegaer trives ved å gi tilbakemeldinger i hverdagen.

Vår innstilling er:

  • At det er lov å smile!
  • At det er lov å vise glede!
  • At det er lov å komme med sprøe ideer!
  • At det er lov å si noe possitivt!

Verdier:

  • Løsningsorientert
  • Engasjert
  • Visjonær
  • Ærlig


Dine handlinger ............

........ avslører dine holdninger