Etiske retningslinjer
Kruge AS ønsker å bidra til en sunn utvikling i bransjen, både i forhold til kundenytte, miljø, samfunnsnytte og økonomisk bærekraft. Vi vil at våre medarbeidere handler redelig, etisk og innenfor gjeldene lover og regler. Gjennom Kruges verdier ønsker vi å skape en kultur for dette. Vi vil fremstå som Løsningsorienterte, Engasjerte, Visjonære og Ærlige.
Ansvar
Ledelsen har ansvar for å skape en kultur for bærekraftig adferd. Samtlige medarbeidere er ansvarlige for å etterleve Kruges etiske retningslinjer.
Bakgrunn
Kruge AS er avhengig av et positivt omdømme for etterlevelse av verdiene våre. Innhold:
- Korrupsjon/hederlig adferd
Kruge AS tillater ingen form for ytelser, - gi og/eller motta gaver/tjenester for å oppnå fordeler verken for seg selv eller selskapet. - Gaver/bestikkelser
Strøartikler/markedsføringsmateriell som er godkjent av Kruge defineres ikke som gave i denne sammenheng. For å unngå at Kruges ansatte kommer opp i situasjoner der deres integritet utfordres, har Kruge bestemt at gaver utenfor skattelovens bestemmelser om skattefritak verken skal gis eller tas i mot i forhold til noen interessepart. - Reiser/arrangementer
Reiser, opphold og arrangementer uten relevant og nyttig faglig innhold er ikke tillatt uansett arrangør. Reiser, opphold og arrangementer med relevant faglig innhold skal håndteres i henhold til regnskaps- og skattelovgivningen. - Representasjon/bevertningsretningslinjer
Kruges etiske retningslinjer skal gi våre medarbeidere et trygt og godt grunnlag for å handle redelig, moralsk forsvarlig og innenfor lovens grenser, håndtere dilemmaer og gjøre gode valg. - Innkjøp/anskaffelser
Alle leverandører skal godkjennes av Daglig leder i henhold til Kruges kriterier for leverandørvalg - Varsling av kritikkverdige forhold
Kruge AS ønsker å sikre en trygg, forutsigbar, kjent og strukturert saksgang ved behandling av antatt kritikkverdige forhold.
Våre holdninger
Lojalitet er:
- Å arbeide for og med de beslutninger og systemer som gjelder i Kruge.
- Å ikke godta baksnakkelse og negativ omtale av de som ikke er tilstede.
- Å hjelpe hverandre både som kollega og medmenneske.
- At det er like viktig å leve opp til våre holdninger innad i bedriften som det er utad.
Samarbeid er:
- Samhandlingen mellom menneskene i Kruge som gir vår suksess.
- At hver medarbeider må få og ta ansvar for sine oppgaver.
- At vi hele tiden må trene for å bli bedre som lag.
- At vi har fleksibilitet og prestisjeløst syn på arbeidsoppgavene.
Åpenhet og ærlighet er:
- Å ha rett og plikt til å si vår mening.
- At vi skal ha sannhet og ærlighet i all form for kommunikasjon.
- Å akseptere at vi alle kan feile, og at vi alle lærer av det.
Intern informasjon er:
- At det regelmessig utvikles informasjon om virksomheten, både i faste interne møter og info-skriv.
- Å være åpen og ærlig for å bygge tillit og motvirke spekulasjoner.
Respekt er:
- Å akseptere at ulikheter gir grunnlag for konstruktivt samarbeide.
- Å følge lover og regler.
- Å stole på hverandre og ta hensyn til hverandre.
- Å overholde andres og egen tid.
Fokus på enkeltmennesket er:
- Regelmessig dialog og oppfølging av medarbeidere.
- Å sørge for at kollegaer trives ved å gi tilbakemeldinger i hverdagen.
Vår innstilling er:
- At det er lov å smile!
- At det er lov å vise glede!
- At det er lov å komme med sprøe ideer!
- At det er lov å si noe possitivt!
Verdier:
- Løsningsorientert
- Engasjert
- Visjonær
- Ærlig
Dine handlinger ............
........ avslører dine holdninger